Eleanor a Park | Recenze

31. července 2016 v 14:00 |  Mezi řádky
Romance ze školního prostředí, neobvyklá je v tom, že hlavní hrdinka není nejkrásnější holka na škole a její milý není nejúžasnější borec; ona je obyčená, trochu při těle, on nenápadný kluk s částečně asijskými předky. Jejich zvolna se vyvíjející vztah překvapí je samotné a je líčený tak, že když se poprvé vezmou za ruku, připraví to o dech je i čtenáře.

O téhle knížce jsem slyšela z každé strany, od přátel a z internetu. Dlouho jsem se zdráhala ji přečíst a ani nevím proč, nějakým způsobem mě ta popularita odrazovala, stejně jako u knížek Johna Greena, ale přečtu si je, nakonec ano, když už opadne ta vlna zalíbení, kdy to čte každý druhý. Jednoho večera jsem si ale řekla, že ta popularita okolo Eleanor & Park už upadá a nastal můj čas.
Ze začátku jsem okolo toho byla rozpačitá. Jednoduchá romance ze školního prostředí. Začínalo to tak nevinně. Obyčejná holka a kluk, ona chudá při těle s tyranizujícím otcem, on s věcmi, o kterých se jí nemůže ani zdát, a s otcem, jenž ho podceňuje. Četla jsem a četla, a i přes mou počáteční skepsi, jak slibovali, tajil se mi dech při každém jejich společném momentu. Musím říct, že příběh byl velice pozvolný až jsem to nečekala. Děj se nikam nehrnul a já si pomalé tempo užívala více jak u jiných knih, kde mě to často spíše odpuzuje.

Jednodušše bych řekla, že sledujeme příběh dvou dospívajících, kterým není přáno z žádné strany. Jsou terčem posměchu spolužáků, přítěží Parkově matce a musejí se skrývat před Eleanořinou rodinou. Nemohou si užívat tak, jako jiní v jejich věku, ale jim to nepřekáží. Autorka krásně navozovala atmosféru každého okamžiku. Cítila jsem se vždy jako jeho součástí a moc tomu přispěly oba pohledy hrdinů. Občas nastal moment, kdy jsem se začínala trošku nudit, ale to bylo pár řádků a zachvíli tomu bylo zažehnáno.

Nedá se říct, že by kniha překypovala vysloveně originalitou. Už jen navozování doby hudbou The Smiths je v poslední době dost obvyklé, ale kromě takových maličkostí nemám téměř co vytknout. Konec mě samotnou překvapil a jako to je u hodně Young Adult knížek, vždy si říkám, zda jsou v americe rodiče tak otevření a nepřísní, že je tam naprosto normální, aby se šestnáctiletý syn potuloval po státech.. Tomu většinou moc nevěřím a takové přikreslené části děje mě vždy znechutí. Ale kdo ví, možná to je tam úplně normální.

Po celkovém rozboru, který se snažím držet spíše v té obecnosti, abych neprozradila celý děj a stálo vám stále za to si to přečíst, jsem se rozhodla této knížce udělit hodnocení 4,5 hvězdiček z 5.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.